Türkiye, 2023'te Avrupa ülkeleri arasında dijital reklam yatırımları en fazla büyüyen ülke oldu
25.06.2024 - Salı 14:11Rapora nazaran, dijital reklam yatırımlarının büyüklüğüne nazaran 29 ülke ortasında 8. pazar olan Türkiye, %118’lik rekor seviyedeki büyüme oranı ile 2022’de olduğu üzere 2023’te de en fazla büyüyen ülke pozisyonunda.
On sekiz yıldır yayınlanan AdEx Benchmark raporu, 29 ülkedeki IAB ofisleri tarafından sağlanan ve IAB Europe tarafından derlenen datalarla hazırlanıyor ve Avrupa’daki reklam yatırımlarına ait eksiksiz bir kılavuz niteliğini taşıyor. Rapor bu yıl birinci defa, dijital reklamcılığın son üç yıldaki büyümesine katkıda bulunan dinamiklere ait daha derin bir içgörü sunan üç aylık bazdaki bilgileri de içeriyor.
Avrupa Dijital Reklam Pazarı 2023’te Kıymetli Bir Büyüme Kaydetti
Dijital reklam pazarı 2023 yılında %11,1 oranında büyüyerek 96,9 milyar Avro'ya ulaştı ve büyüme oranı açısından %7,3’lük yıllık büyümeye sahip olan ABD pazarını geride bıraktı.
Türkiye’nin de içinde bulunduğu 13 pazarda çift haneli büyüme gerçekleşirken, Avrupa dijital reklam yatırımlarının %69’unu İngiltere, Almanya, Fransa, İspanya ve İtalya oluşturdu.
Türkiye Enflasyondan Arındırılmış %50’lik Büyüme Oranı ile de Birinci Sırada Yer Aldı
AdEx Benchmark’a nazaran ülkemizdeki dijital reklam yatırımlarının büyüklüğü 2023 yıl sonu itibariyle 3 milyar 476 milyon Avro’ya ulaştı. Türkiye enflasyondan arındırılmış %50 büyüme oranı ile Avrupa ortalamasından 4,5 kat daha fazla bir büyüme kaydetti.
Video, Connected TV (CTV) ve Sesli Reklamlar En Süratli Büyüyen Reklam Formatları Oldu
Görüntülü reklam yatırımları Avrupa genelinde %13 büyürken, %18 oranında büyüyen toplumsal medya yatırımlarının manzaralı reklamlar içindeki hissesi %48’e yükseldi. Bu hisse ülkemizde %59 olarak gerçekleşti. Görüntü reklamcılık da toplam imajlı reklamların büyümesinde değerli bir rol oynadı ve 2023'te %21 arttı. Dijital ses reklamcılığı, 2023’te tekrar %23’lük bir artışla en süratli büyüyen formatlardan biri olduğunu ortaya koydu. Bu yılki rapordaki yeni ses reklamı dataları, %32,5 büyüme ile podcast’lerin toplam dijital ses yatırımlarının artmasında kıymetli bir rol oynadığını gösterdi. CTV, 2023’te %23,5 büyüyerek, %15 büyüme kaydeden toplumsal medya dışında kalan görüntü reklam yatırımlarından daha uygun bir performans sergiledi.
Formatlara nazaran büyüme oranlarına bakıldığında, Türkiye %180 büyümeyle görüntüde, %215 büyümeyle ses reklamlarında ve %91 büyümeyle arama motoru reklamcılığında Avrupa’da birinci sırada, %131 büyüme ile imajlı reklam kategorisinde 2. sırada yer aldı.
2023 AdEx Benchmark bilgilerini Türkiye açısından kıymetlendiren İnteraktif Reklamcılık Derneği IAB Yönetim Kurulu Lideri Burak Ertaş, reklam yatırımlarında klasik mecralardan dijital mecralara kayışın hala devam etmesi ve gelişen e-ticaret bölümü sayesinde Türkiye’de dijital reklamcılığın etkileyici bir büyüme kaydettiğini vurgulayarak, pazardaki büyümenin mevcut reklamverenlerin ve pazara yeni girenlerin bütçelerindeki artışla desteklendiğini belirtti.
Burak Ertaş, "Türkiye dijital reklamcılık pazarı Avrupa'da daima olarak birinci 10’da yer alıyor ve son iki yılda da en süratli büyüme oranına sahip ülkeyiz. Enflasyondan arındırılmış %50'lik büyüme oranıyla Türkiye’de dijital reklamcılığın güçlü ve istikrarlı bir halde geliştiği çok açık. Kantar Media’ya nazaran, 2022’den 2023’e dijital platformlara reklam veren şirket sayısında %9’un üzerinde kıymetli bir artış var. Tıpkı devirde, sinema hariç öbür mecralardaki reklamveren sayısında ise %4 ila %10 ortasında değişen oranlarda düşüş olduğu görülüyor. Bu durum, yıldan yıla daha fazla reklamverenin yatırımlarını klâsik mecralardan dijital mecralara kaydırdığını gösteriyor. Bu trend, Türkiye'nin dijital reklam pazarının hem mevcut dijital reklamverenlerin bütçelerinin artırması hem de sahneye yeni reklamverenlerin girmesiyle genişlediğine işaret ediyor. Ayrıyeten, ülkemizde e-ticaret hacminin 2023’te bir evvelki yıla kıyasla %115 arttığının ve süreç hacminin %22 oranında yükseldiğinin altını çizmek gerekiyor. E-ticaretteki bu süratli büyüme, dijital reklam yatırımlarının artmasının gerisindeki bir öteki itici güç. Gemius’un aylık birinci 100 reklamveren raporu da e-ticaret platformlarının ve perakende firmalarının ülkemizdeki en büyük dijital reklamverenler olduğunu gösteriyor." dedi.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı