Kuru kayısı 2023/24 sezonunu 399 milyon dolarlık ihracatla kapattı
07.08.2024 - Çarşamba 16:24Bedenin A vitamini ve demir muhtaçlığının karşılanmasını sağlayan kuru kayısıda dünyanın gereksinimini Türkiye karşılıyor.
Türkiye’nin üretim ve ihracatında dünya lideri olduğu kuru kayısıda 2023/24 dönemi 66 bin 832 ton karşılığında 399 milyon dolar olarak gerçekleşti. Kuru kayısı ihracatı 2022/23 döneminde ölçü bazında 80 bin 388 ton olurken, döviz karşılığı 434 milyon 272 bin dolar olmuştu.
2022/23 döneminde kuru kayısının ortalama ihraç fiyatı ton başına 5 bin 402 dolar iken, 2023/24 döneminde yüzde 10,5’lik artışla 5 bin 967 dolara yükseldi. Bu artış sayesinde kuru kayısı ihracatı ölçü bazında yüzde 17 düşerken, döviz getirisindeki azalma yüzde 8 ile hudutlu kaldı.
Işık: “2024/25 döneminde 107 bin ton kuru kayısı ihracatı hedefliyoruz”
2024/25 dönemine sarı kayısıda ‘Altın yıl’ gayesiyle girdiklerini lisana getiren Ege İhracatçı Birlikleri Sürdürülebilirlik ve Organik Eserler Koordinatörü ve Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Lideri Mehmet Ali Işık, 107 bin ton olarak öngörülen rekolte ve 20 bin ton stokla döneme girdiklerini, önümüzdeki dönem 100 bin ton ihracat yaparak ihraç pazarlarını çeşitlendirmeyi, dünya tüketicilerine daha fazla kuru kayısı ulaştırmayı hedeflediklerini kaydetti.
“Bu yıl hava şartları kuru kayısı üretimini artırdı” diyen Işık, “Kuru kayısı antioksidan zengini bir meyve, kolesterolü düşürürken, kasları besliyor, bağırsak dostu ve sindirim sistemini destekliyor. Kuru kayısı da pazarı artıracak ataklarımız olacak. Amerika Birleşik Devletleri, Hindistan, Avustralya, Çin, Japonya, Brezilya, Güney Kore üzere uzak pazarlarına yoğunlaşacağız. Dünya Sıhhat Örgütü’nün sağlıklı besinler listesinde yer alan, üretim ve ihracatında dünya lideri olduğumuz kuru kayısıyı daha çok tüketiciye ulaştıracağımız bir dönem bizi bekliyor. 2013 yılında 117 bin ton ihracat yapmıştık. 100 bin ton bandında ihracat yaptığımız dönemler var. Tıpkı başarıyı bu dönemde tekrarlamak için çalışacağız. Türk ihracatçılarının networkü bu ihracata olarak sağlıyor” halinde konuştu.
“Bu yıl hava şartları kuru kayısı üretimini artırdı” diyen Işık, “Kuru kayısı antioksidan zengini bir meyve, kolesterolü düşürürken, kasları ve kısımları besliyor, bağırsak dostu ve sindirim sistemini destekliyor. Kuru kayısı da pazarı artıracak atılımlarımız olacak. Amerika Birleşik Devletleri, Hindistan, Avustralya, Çin, Japonya, Brezilya, Güney Kore üzere uzak pazarlarayoğunlaşacağız. Dünya Sıhhat Örgütü’nün sağlıklı besinler listesinde yer alan, üretim ve ihracatında dünya lideri olduğumuz kuru kayısıyı daha çok tüketiciye ulaştıracağımız bir dönem bizi bekliyor. 2013 yılında 117 bin ton ihracat yapmıştık. 100 bin ton bandında ihracat yaptığımız dönemler var. Birebir başarıyı bu dönemde tekrarlamak için çalışacağız. Türk ihracatçılarının networkü bu ihracata imkan sağlıyor” halinde konuştu
Türk kayısısını en çok Amerikalılar sevdi
Amerika Birleşik Devletleri, 63,6 milyon dolarlık kuru kayısı talebiyle tepede yer aldı. Ege İhracatçı Birlikleri’nin ABD’de Türk besin eserlerinin daha çok talep edilmesi için sürdürdüğü Turkish Tastes isimli TURQUALITY Projesi, kuru kayısımızın ABD pazarındaki ihracatını artırdı.
Kuru kayısı ihracatında ikinci sırada 33,7 milyon dolarlık taleple Fransa yer alırken, tepenin üçüncü sırasında 29,8 milyon dolarlık ihracatla Almanya yer aldı. Bu ülkeleri 18,6 milyon dolarlık taleple Avustralya ve 16,5 milyon dolarla Brezilya takip etti.
Türkiye’den kuru kayısı ihracatında Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği 195 milyon dolarlık fiyatla önder olurken, Güneydoğu Anadolu İhracatçıları Birliği 131 milyon dolarlık kuru kayısı ihraç etti. Akdeniz İhracatçı Birlikleri 37 milyon dolarlık kuru kayısı ihracatına imza attı.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı